Från att ha varit en engagerad supporter har Christoffer Darell idag en roll som kommunikations- och marknadsansvarig i den klubb han älskar – Nässjö IF. Och han har en tydlig bild av hur man skapar engagemang och han har skapat verkstad av de tankar och idéer han har.

Det är inte för inte som Christoffer går under smeknamnet Myran då han, enligt egen utsago, har byxorna fulla med myror och gärna ser att det hela tiden händer något. En egenskap som kommer väl till pass när det gäller att engagera sig ideellt.

Det hela började i supporterklubben Röda bollen kring 2002 när Christoffer gick i bandyklass på gymnasiet även om det var ishockey som var idrotten han helst utövade själv på den tiden. Han tyckte att det inte skrevs något om Nässjö IF och började därför själv skriva om laget och dess framgångar på siten svenskafans.com. Efter ett tag blev han kontaktad av klubben som undrade om han inte ville fortsätta skriva om klubben och samtidigt engagera sig i föreningen på ett mer organiserat sätt. Problemet var att han just då bodde i Oslo men när flyttlasset gick tillbaka till Nässjö 2012 började han engagera sig som ideell eldsjäl och mångsysslare för föreningen vilket så småningom ledde till att han fick rollen som kommunikations- och marknadsansvarig. Och från en rätt undanskymd plats på sociala medier, i samhället och i media har det eskalerat kraftigt sedan Christoffer tog över.

Förutom marknad och kommunikation står Christoffer bakom många av de event som sker i och runt omkring Nässjö IF. Han var starkt bidragande till att tröjan från en av klubbens legendarer hissades i arenan vilket också bidrar till att skapa stolthet, engagemang och gemenskap. Arbetet med sociala medier har utvecklats mycket och otaliga är de intervjuer och filmer som gjorts under de senaste åren. Alltid med fokus på supportern och hur han eller hon vill ha det.

Enligt Christoffer finns det tre steg i supporterkulturen som man genomgår.

  1. Gemenskapen och festen i samband med match och andra aktiviteter tillsammans med andra som också håller på samma lag.
  2. Man börjar älska klubben i sitt hjärta och får ett känslomässigt förhållande till den.
  3. Slutligen börjar man verkligen fatta vad sporten handlar om. Vad som är dess verkliga kärna.

För att nå dessa stadier är känslorna oerhört viktiga för kamraterna, gemenskapen, laget och föreningen. Genom dessa känslor anstränger man sig mer än gemene man för att skapa framgång för det lag man älskar. Känslorna skapar engagemang.

Förr fick många känslorna för sitt lag och sin förening med modersmjölken. Det naturliga engagemanget finns inte idag då många föräldrar betalar en avgift och förväntar sig att någon annan ska lösa allt det praktiska runt om för att driva en förening.

Vad behöver man då enligt Christoffer för att skapa känslor.

– Det här är absolut ingen quick fix och det krävs många olika saker ur många olika perspektiv för att skapa den rätta klubbkänslan, säger Christoffer. Vad behöver ledarna för att må bra och göra ett bra jobb? Vad behöver elitlaget jämfört med breddverksamheten för att utvecklas? Vad behöver supportrarna för att känna sig delaktiga?

Man kan inte nog trycka på att detta är ett arbete som måste få ta tid fortsätter Christoffer. Det är också ett arbete som inte direkt kan mätas i ekonomisk avkastning men ger man det tid och massor av energi så kommer även det positiva ekonomiska utfallet så småningom.

Att arbeta med att skapa en klubbkänsla handlar mycket om att bygga varumärke. Vad står klubben för och hur vill vi upplevas ur många perspektiv. Samtidigt som man ska vårda de som har fått känslan för klubben idag även säkerställa återväxten för föreningen hos kommande generationer.

– Det jobbet börjar tidigt, redan på skolgården, säger Christoffer. Om man får barnen att välja en keps från Nässjö IF istället för en med New York Yankees logga på, vilket många inte har en aning om vad det är för något egentligen, då har man kommit långt och skapat en känsla som bär in i framtiden.

Foto: Erik Boström, Smålands Dagblad